5 tips voor succesvolle content

5 tips voor succesvolle content

Wat is content eigenlijk?

First things first. Wat is content nou eigenlijk? Content is natuurlijk een enorm containerbegrip. Content is er in allerlei vormen; (web)teksten, video, blogs, klantcases, afbeeldingen, GIF-jes, infographic, nieuwsbrieven, dit kunnen we allemaal scharen onder content. Of wat dacht je van podcasts? Misschien nog een ver van je bed show, maar dit type content groeit waanzinnig hard op dit moment. Uiteindelijk gebruiken we content om een bepaalde boodschap over te brengen naar onze doelgroep. Dit is precies de reden waarom het zo belangrijk is om goed na te denken over jouw content voordat het überhaupt een kans van slagen heeft. 

Content tip 1 – Ken je doelgroep

Om succesvol te zijn met content is het van belang dat je eerst nagaat voor wie je de content maakt. De verwachting achterhalen van jouw doelgroep met betrekking tot content zorgt ervoor dat jouw doelgroep de content ook eerder zal omarmen. Zaken waar je bijvoorbeeld al onderzoek naar kan doen zijn;

  • welke kanalen de doelgroep gebruikt,
  • de tone of voice die ze prettig vinden en bijvoorbeeld tekst of beeld.

Doelgroeponderzoek is enorm waardevol omdat je ze eigenlijk echt leert kennen. De focus ligt dan ook niet op het product, dienst of type content, maar echt op de details van jouw doelgroep. Je gaat aan de slag met verschillende criteria denk bijvoorbeeld aan, geslacht, leeftijd, beroep, opleiding en hobby. Op deze manier gaat de doelgroep meer leven. Op het moment dat je de criteria in een persona giet zorg je ervoor dat de doelgroep meer gaat leven, je jezelf nog beter kan verplaatsen in jouw doelgroep en welke content het beste past

Content tip 2 – Ga aan de slag met mindmaps

Er zijn uiteraard allerlei manieren om content ideeën in kaart te brengen. Mindmaps zijn daarin zeer succesvol. Start met het opschrijven van de hoofdonderwerpen. Dat kunnen bijvoorbeeld de onderwerpen zijn waarvan je denkt dat de doelgroep ze verwacht. Dit kan één onderwerp zijn voor jouw organisatie, maar uiteraard kunnen dit ook meerdere onderwerpen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat jouw doelgroep uit B2C en B2B bestaat.

Schrijf de hoofdonderwerp(en) in het midden van een flipovervel en schrijf vervolgens alles op wat je maar kan bedenken. Denk vooral out of the box! Heb je het idee dat het eigenlijk helemaal niet past? Wie weet kan je het op een later moment iets bijschaven en heb je nog steeds een passend idee. Of wellicht passen ideeën nu niet, maar zijn ze wel geschikt als content idee voor de toekomst. Gooi de mindmaps ook niet weg. Hang ze in kantoor om er af en toe weer eens naar te kijken wie weet brengt het ook extra nieuwe ideeën. 

Content tip 3 – Zorg dat de inhoud klopt 

Dit klinkt als een open deur, maar het is een feit dat jouw doelgroep de content pas echt zal waarderen op het moment dat er waarheden instaan. De ideeën die voortkomen uit mindmaps onderzoeken, is daarom ook altijd een goed idee. Op het moment dat de content accuraat en kloppend is, dan heb je al een eerste stap gemaakt bij de doelgroep. Als je vervolgens zorgt voor een goed geproduceerd stuk content heb je ook nog de mogelijkheid om je te onderscheiden voor de doelgroep. In die zin dat je kwaliteit levert.

Accurate content in een professioneel jasje zal je uiteindelijk een zeer loyale doelgroep opleveren. Het is belangrijk om te onthouden dat de doelgroep enorm verwend wordt online. Ze kunnen tal van YouTube kanalen, nieuwsbrieven of social media kanalen volgen. Ze worden overspoeld met content in allerlei vormen. Om te zorgen dat ze loyaal worden en blijven dien je continue te waken over de kwaliteit van je content. En dit begint met zorgen dat inhoud klopt, accuraat is en past bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep. 

Content tip 4 – Durf het uit te besteden

Content creatie is een vak op zich. Of je nou voor het eerst aan de slag gaat met content voor een nieuw merk, product of dienst of dat je al even bezig bent en aan de slag gaat met een nieuw kanaal. Kwaliteit is belangrijk! Ben je goed in het schrijven van teksten, maar kom je niet verder dan het maken van een video met je iPhone? Zoek een partij die kan helpen bij het maken van een goede product- of branding video. Je kan tenslotte met content ook echt de plank misslaan.

Op het moment dat de doelgroep de interesse verliest in jouw content, dan wordt het ook een uitdaging om de aandacht van de doelgroep weer te trekken. De doelgroep zal zich uitschrijven voor de nieuwsbrief, ontvolgen op social media kanalen of geen nieuwe whitepapers meer downloaden. Dit wil je ten alle tijden voorkomen natuurlijk. Daarom is het uitbesteden van het maken van een video, infographic of podcast echt geen schande en juist in veel gevallen een goed idee.

Durf te stap te nemen om het maken van de content uit te besteden. Je leert er ook weer van om met een externe partij te werken. Zij komen soms ook weer met een frisse kijk op de doelgroep, product of dienst. 

Content tip 5 – Meten is een must

Op het moment, dat je weet wie de doelgroep is, welke kanalen ze gebruiken, de content gecreëerd is en je gaat de content plaatsen, dan doe je er verstandig aan om het goed te meten. Dit kan via allerlei verschillende manieren. Voor een duidelijk overzicht zijn tools als Google Data Studio enorm nuttig.

Je hebt hierin de mogelijkheid om zowel betaalde als organische content te meten. Klikken, bereik, conversies, views, opens van de nieuwsbrief dit zijn allemaal meetbare elementen van content.

Door te meten hoe de doelgroep de content “ontvangt” heb je de mogelijkheid om ook bij te sturen. Dit wil niet perse zeggen op de inhoud van de content, maar meer op zaken als, tijdstip van plaatsen/ delen, dag van plaatsen/ delen, de tekst bij de social post, de onderwerpregel van je nieuwsbrief etc. Door dit soort zaken te meten en op bij te sturen, zorg je ervoor dat straks niemand meer om je content heen kan. 

Bij MarkaChing werken we veel met partijen die het als een uitdaging ervaren om écht goede content te (blijven) creëren. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Neem gerust contact op voor een kop koffie. Van brainstorm tot creatie, we denken graag met je mee.