
Online Marketing tijdens Black Friday?
Waarschijnlijk als je dit blog leest komen er allerlei advertenties voorbij met daarin acties voor BlackFriday. Vaak zijn het een soort van pre-advertenties met meer de boodschap dat merken meedoen aan BlackFriday. Laatst kwam er éń voorbij in mijn eigen feed van een groot sportmerk uit Amerika. Daar stond enkel de korting in van 70%. De daadwerkelijke datum van BlackFriday is 25 november 2022. Ben je dan al te laat? Nee zeker niet. Bedenk de actie, tuig deze week nog campagnes op, maak die landingspagina aan en ga ervoor. Klinkt misschien wat kort door de bocht dus we helpen je nog even met een aantal stappen.
Stap 1 – Start nu met voorbereiden!
Je hebt zeker nog tijd, maar succes betekent ook vaak goed voorbereiden. Zomaar een campagne live zetten gaat geen succes brengen dus er zijn een aantal zaken waar je wel (even) over na moet denken. Ben je in de veronderstelling dat (BlackFriday) shoppers jouw webshop wel weten te vinden dan is het geen probleem, maar anders kan een branding campagne op social media nog wel eens nuttig zijn. Je kan er ook voor kiezen om een specifiek product te promoten natuurlijk. Focus op naamsbekendheid is dan het doel van de campagne.
Stap 2 – Wat wordt de actie?
Over het algemeen zie je dat veel webshops tijdens Black Friday een website brede korting aanbieden. Dat kan uiteraard, maar het is wel slim om eerst even naar de marges te kijken die je hebt op producten. Het staat je niet netjes om de prijzen eerst stevig te verhogen met de reden een hogere korting aan te kunnen bieden. Ieder jaar vallen er wel weer bedrijven door de mand. Het doel van BlackFriday is simpel. Meer omzet. En met dat doel in je achterhoofd is het wel handig om van te voren te kijken welke korting mogelijk is. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen overwegen om te werken met stapelkorting. Bij een x aantal producten of bouw je kortingen op zodat je niet alle dagen rondom Black Friday 60% korting hoeft te geven. Als jouw doelgroep het gevoel heeft van schaarste dan kan het ook zomaar zijn dat ze ook al de aankoop doen in de dagen voor Black Friday met 20% korting.
Stap 3 – Welke kanaal en type content zet ik in?
Waar zit je doelgroep? Welke kanalen hebben altijd een goede conversie door het jaar heen? Op het moment dat je weet welke kanalen het altijd goed doen bij jouw doelgroep, wijk daar dan niet vanaf tijdens Black Friday. Zeker als het conversie technisch ook goed loopt. Never change a winning team. Op het moment dat je weet welke kanalen je gaat inzetten, kun je ook direct aan de slag met de content creatie. Handig om wel ook even te kijken naar budget op het moment dat je gaat adverteren. Dit moet je ook meenemen in je berekening om weer terug te verdienen met de opbrengsten van Black Friday actie.
Stap 4 – Live zetten van campagnes
Dit is ieder jaar weer een veelgestelde vraag. Ik heb een campagne lopen voor naamsbekendheid, maar wanneer zet ik nou de écht Black Friday campagne live met de actie? Adverteren op de verschillende online marketing platformen gaat op basis van vraag en aanbod. Op Black Friday zijn de advertentiekosten dan ook het hoogst. Daarnaast is het koopintentie van jouw doelgroep in de oriëntatiefase al onwijs hoog. Door een beetje voor de meute aan adverteerders uit te gaan profiteer je enorm op basis van kosten en de koopintentie van de doelgroep tijdens Black Friday. Wij zeggen daarom dat één week van tevoren echt prima is.
Stap 5 – De nazorg van Black Friday kopers
De nazorg is net zo belangrijk als alle bovenstaande stappen. De kans is namelijk heel groot dat met die branding campagne en mooie Black Friday deal je een hoop nieuwe kopers hebt bereikt. Dit kan een zeer waardevolle groep zijn op het moment dat je ze aandacht geeft na Black Friday. Stuur ze een referentie mail zodat je ook weer input krijgt van nieuwe kopers over de webshop. Als dank een kortingscode zodat ze nog een keer terugkomen voor een aankoop. Zo kan je ze wellicht behouden als klant ook na Black Friday.