Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook

Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook

Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

Gebruik social media neemt in coronatijd verder toe

Niet geheel onverwacht is het social-mediagebruik tijdens de covid-19-pandemie verder toegenomen. In lijn met de groei van de afgelopen paar jaar zijn er weer meer Nederlanders gebruik gaan maken van social media. 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder is actief op social media, in 2020 waren dat er nog 13,5 miljoen en het jaar daarvoor 13,3 miljoen. 

Met name onder jongeren is het gebruik van social media het afgelopen jaar toegenomen, zo zien we in Nationale Social Media Onderzoek 2021. Jongeren geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media. Gemiddeld spenderen Nederlanders dagelijks 97 minuten aan social media.javascript:void(0)

Zowel het aantal gebruikte platforms als het aantal dagelijks gebruikte platforms stijgt behoorlijk. Gemiddeld gebruiken we 3,9 platforms, waarvan 2,1 dagelijks. Onder jongeren en 20-39-jarigen is dat aantal flink hoger, die gebruiken respectievelijk gemiddeld 5,1 en 5 platforms.

TikTok-gebruik verdubbelt; WhatsApp groeit licht

In het overzicht van het gebruik van social media is TikTok de grote winnaar. Relletjes over digitale kinderlokkers en seksueel ongepaste commentaren en het censureren van video’s van onder anderen gehandicapten en transgenders, lijkt het imago van TikTok en maker ByteDance niet erg te schaden. Het aantal TikTok-gebruikers ligt maar liefst 2,5 keer zo hoog als in 2020. 

De grote platforms blijven stabiel of groeien heel lichtjes. WhatsApp lijkt in de cijfers geen last te hebben van de recente ophef over het verplicht datadelen met Facebook (dit gold niet voor Europese gebruikers, maar zorgde toch voor veel ophef). Het aantal WhatsApp-gebruikers groeide licht met 3 procent. Procentueel gezien groeien Instagram en LinkedIn van de grotere platforms het hardst. Het gebruik van Facebook en YouTube is gelijk aan dat van vorig jaar.

Professionele content laat YouTube flink groeien

Niet alleen zijn er meer mensen die social media gebruiken, ook het dagelijks gebruik is flink gegroeid. Ook hier zien we dat TikTok enorm hard is gegroeid. De populaire app groeide met bijna 200 procent van 281.000 dagelijkse gebruikers naar 836.000. Daarnaast zien we dat YouTube, Pinterest en LinkedIn substantieel gegroeid zijn in dagelijks gebruik.

Het dagelijkse gebruik van YouTube groeide met 340.000 van 2,8 miljoen naar 3,1 miljoen Nederlanders, een stijging van 12 procent. Naast dat YouTube profiteert van de pandemie, is het ook het resultaat van een professionaliseringsslag. Er zijn in Nederland steeds meer professionele formats en kanalen op het videoplatform (denk aan Voetbal International, De Vrienden van Amstel Live en vele tv-formats zoals Sluipschutters), waardoor YouTube steeds beter oudere (lees: ouder dan jongeren) aan zich weet te binden.  (Zie ook de maandelijkse update van Luuk de Haardt van de meest bekeken YouTube-kanalen, red.) 

Klussen en verbouwen goed voor Pinterest

Tijdens de pandemie hebben veel mensen besloten om thuis te gaan klussen en/of verbouwen. Of het nu gaat om een nieuwe dakkapel op zolder of het opnieuw inrichten van de woonkamer, Pinterest is een veelgebruikt hulpmiddel. Het aantal gebruikers groeide het afgelopen jaar met 10 procent van 3,5 naar 3,9 miljoen. Het dagelijks gebruik groeide nog harder, met 24 procent van 717.000 naar 892.000. 

LinkedIn eindelijk écht sociaal?

Het aantal LinkedIn-gebruikers is het afgelopen jaar met 6 procent gegroeid van 4,7 naar 5 miljoen Nederlanders, een stijging van 266.000 gebruikers. Met name interessant is het als we kijken naar het dagelijks gebruik. LinkedIn werkt al jaren aan de sociale features van het platform (verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags, en dergelijke). Daar waar LinkedIn vroeger een cv-database was, is het steeds meer een echt social media platform geworden. Vorig jaar zagen we ook al een stijging van 26 procent, en die groei is dit jaar nog indrukwekkender. Met aantal dagelijkse gebruikers groeide met 39 procent, van 771.000 naar 1.069.000 Nederlanders. Dat betekent dat LinkedIn steeds beter in staat is om haar gebruikers op het platform te betrekken. In 2019 was 13 procent van de gebruikers dagelijks actief, dit is anno 2021 toegenomen tot 21 procent.

TikTok passeert Facebook onder jongeren 

Als we kijken naar het social-mediagebruik onder jongeren, dan bungelt Facebook inmiddels onderaan de grafiek. Waar WhatsApp, Snapchat, Instagram en YouTube in dagelijks gebruik al ver boven Facebook stonden, is dankzij een enorme stijging ook TikTok het Amerikaanse sociale netwerk van Mark Zuckerberg gepasseerd. 

TikTok is inmiddels dus niet meer alleen de plek voor scholieren. Naast het gebruik onder jongeren, neemt ook het gebruik in de leeftijdsgroep 20 t/m 24 jaar flink toe. 

Groei Instagram vlakt af

De afgelopen jaren was het vooral Instagram dat consequent sterk doorgroeide. Dat kan natuurlijk niet oneindig doorgaan, want op een bepaald moment bereik je het punt van verzadiging. Als we kijken naar de ontwikkeling van het gebruik van Instagram per leeftijdsgroep, dan zien we duidelijk dat de groei van Instagram is afgevlakt, zeker onder jongeren. In oudere leeftijdsgroepen neemt het gebruik nog wel toe. 

Over het onderzoek ‘Social media in Nederland 2021’

Sinds 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.000. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2021.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Door: Danny Oosterveer, Data-driven marketer