Tool-selectie: welke e-mailmarketingsoftware past het beste bij je?

Tool-selectie: welke e-mailmarketingsoftware past het beste bij je?

“Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.” Daarmee kom je niet ver bij het uitzoeken van een geschikt emailsoftwarepakket ook wel esp ( email service provider) genoemd. Elke softwarepartij heeft een mooi verhaal met een flitsende demo maar welk e-mailsoftwarepakket past bij de wensen en eisen van jouw organisatie? In deze blog geef ik tips voor het kiezen van de juiste e-mailmarketingsoftware.

Waarom wil je e-mailmarketing inzetten?

De valkuil van veel organisaties die op zoek gaan naar e-mailmarketingsoftware is om eerst te gaan kijken naar de functionaliteiten en technische snufjes van een softwarepakket. Belangrijk is om eerst een stap terug te gaan, waarom wil je e-mailmarketing inzetten? Is er een duidelijk doel bijvoorbeeld omzet genereren of automatiseren, en is dit realistisch? Als je doel bijvoorbeeld is om omzet te genereren, dan is de vervolg vraag hoeveel omzet je verwacht om te kunnen zetten met e-mailmarketing. Zo weet je ook hoeveel je kan uitgeven aan een esp om een goede ROI te behouden.

Kijk bij het vaststellen van een doel niet alleen naar dit jaar maar ook naar de komende 3 tot 5 jaar. Het goed instellen en gebruiken van een esp kost tijd en geld. Het is zonde als je deze investering na 3 jaar al kwijt bent omdat het huidige pakket niet meer voldoet en je moet overstappen naar een nieuw pakket.

Wat moet je doen om de volledige potentie uit e-mailmarketing te halen?

Als je weet wat je doel is en wat de potentie van e-mailmarketing voor jouw organisatie is, is de volgende vraag hoe je de volledige potentie uit e-mailmarketing kan halen? Wat is er nodig om het doel te bereiken? Wil je de sales funnel automatiseren dan heb je content nodig om leads te genereren. Wil je meer omzet genereren dan is een belangrijk onderdeel het opzetten van automatische campagnes en A/B-testen.

Heb je de juiste kennis in huis? 

E-mailmarketing automation klinkt mooi maar niks gaat van zelf. De mailings en flows moeten gemaakt en verstuurd worden en geanalyseerd en geoptimaliseerd worden om het maximale resultaat te behalen. Om ambitieuze doelstellingen te halen heb je ook de juiste mensen nodig om emailmarketing op te kunnen zetten. Denk hieraan aan mensen die content kunnen schrijven, visuals kunnen maken, technische kennis hebben van de webshop en/of CRM en mailings kunnen opstellen, verzenden en analyseren.

Afhankelijk van je doelstelling en hoe vaak je mailt heb je één of meerdere personen nodig om dit goed op te zetten. Personeel dat kennis heeft van al deze aspecten is schaars. Veel van onze klanten kiezen voor een hybride vorm. ISM implementeert de esp software, helpt bij het instellen van de flows en adviseert in het opstellen van een ambitieus doel en de strategie om dit te behalen. De eigen werknemers stellen dan de mailings op en versturen deze.

Maak een wensenlijstje

Je weet nu het langetermijndoel, de benodigdheden en de kennis en kunde van de eigen werknemers. Hiermee kan je een wensenlijstje maken voor de keuze van een esp. In hoofdlijnen is het belangrijk om te kijken naar de volgende aspecten: 

  • Gebruiksgemak van de interface
  • Functionaliteiten 
  • Zijn er standaard koppelingen aanwezig met jouw webshop platform? 
  • Is er goede help documentatie en support aanwezig? 
  • Heeft deze partij een roadmap met doorontwikkelingen?
  • Kosten setup, licentie, mailbundel en koppeling 
  • Kennis en ervaring van de partij die de software implementeert

De zes belangrijkste functionaliteiten en specificaties voor een esp

Dit zijn de zes belangrijkste functionaliteiten voor een esp: 

  • Deliverability: als je e-mails niet in de inbox belanden dan doe je al het werk voor niets. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je nagaat hoe bepaalde e-mailmarketingsoftware omgaat met de deliverability.
  • Drag & drop editor: er is niets fijners dan het opstellen van e-mails zonder dat je HTML-kennis nodig hebt. Bij de meeste e-mailmarketingtools zijn de templates immers al responsive.
  • Statistieken: hoe presteren je e-mails qua opens, kliks, uitschrijvingen, bounces en conversies? Zorg dat je dit inzichtelijk krijgt. Dan weet je of je de moeite en tijd die je in de e-mails stopt ook terugverdient in keiharde omzet.
  • Campagneflows instellen: als je in verschillende fases van de customer journey e-mails wil versturen, let dan op hoe je dit moet instellen. Kun je in de e-mailtool een campagneflow tekenen zodat je een overzicht hebt wanneer je wat verstuurt? Of moet je zelf dataselecties maken om op basis van de customer journey e-mails te versturen?
  • Databasebeheer: hoe eenvoudig kun je gegevens opzoeken, bewerken of aanmaken? Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, maar van essentieel belang is voor het maken van selecties, het doen van controles en het verwerken van handmatige wijzigingen.
  • Personalisatie: kun je e-mails personaliseren? En hoe ver kun en wil je hierin gaan? Wil je alleen focussen op bezoekers die producten hebben achtergelaten in het winkelmandje en hiervoor gepersonaliseerde content gebruiken, of wil je in alle e-mailcampagnes content automatisch inladen die past bij de voorkeuren van de nieuwsbrieflezer? Het is zeker de moeite waard om hier eens bij stil te staan.

Door: Michelle Brinkhuis, Sr. E-mailmarketing Consultant bij ISM eCompany

Auteur:
Marleen Reinders